תמנע (אישיות מהתנ"ך)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תמנע היא אישיות מהתנ"ך, פילגשו של אליפז בן עשו ואמו של עמלק[1], שהיה אבי העם הראשון שנלחם בעם ישראל[2].

זהותה

בתורה[3] נאמר שתמנע הייתה פילגשו של עמלק. בדברי הימים כתוב[4]: ”בְּנֵי אֱלִיפָז תֵּימָן וְאוֹמָר צְפִי וְגַעְתָּם קְנַז וְתִמְנָע וַעֲמָלֵק”, ומשתמע מזה לכאורה שתמנע הייתה בתו של אליפז. רש"י[5] מקיים את שני המקראות כצורתן, שאכן תמנע הייתה גם פילגשו וגם בתו של אליפז, שנשא את בתו[6]. הרשב"ם[5] ורבי יוסף בכור שור מפרשים שהיו שני תמנע, אחת נקבה והיא פילגשו של אליפז. השני זכר, והוא בנו של אליפז. במצודות ציון[7] נוקט שהיתה רק פילגשו, ומפרש את הפסוק בדברי הימים שלתמנע, הפילגש, היה עם אליפז בן עמלק. דרך זו הוזכרה, בין היתר, ברמב"ן על התורה.

תמנע הייתה אחותו מאם של לוטן החורי[8][9].

משמעות השם תמנע הוא: היא חזקה.[9]

במדרשים ובחז"ל

בתלמוד מבואר שכאשר באה לאברהם, ליצחק וליעקב להתגייר סירבו לקבלה. משכך, העדיפה להיות שפחה של צאצאי האבות. מחמת סירוב אברהם ויצחק לגיירה, יצא ממנה עמלק שציער את ישראל: ”...תמנע בת מלכים הואי... בעיא לאיגיורי, באתה אצל אברהם יצחק ויעקב ולא קבלוה, הלכה והיתה פילגש לאליפז בן עשו, אמרה מוטב תהא שפחה לאומה זו ולא תהא גבירה לאומה אחרת, נפק מינה עמלק דצערינהו לישראל, מאי טעמא דלא איבעי להו לרחקה” (תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צ"ט עמוד ב').[10]

"ותמנע היתה פילגש"

כאשר חכמים רצו לתת דוגמה לפסוק שניתן לטעות בו כביכול הוא אינו נצרך, הם ציטטו את הפסוק: "וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ. אולם: ”מדרך הקבלה הנאמנה אתה צריך לדעת, כי אין הפרש בין פסוק היחוד, והוא פסוק 'שמע' לפסוק 'ותמנע'” ([11][12]חז"ל[13] מבואר, שהתופס כאילו יש בתורה חלילה דברים מיותרים שהוא בכלל מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. בדברי רש"י[14] מבואר, שהוא גנאי לתורה, וכן[15] הוא בכלל "כי דבר ה' בזה".

ואכן בראשונים התפרשו כמה תועלויות במה שהזכיר הכתוב "ותמנע הייתה פילגש". רש"י כתב שבא הפסוק להודיע שבחו של אברהם, שרצתה תמנע בת אלופים להדבק בזרעו של אברהם, אפילו בתורת פילגש. והוא מחז"ל[16]. האבן עזרא[17] כתב שהכתוב בא להודיע בפרוטרוט יחוסי שעיר ועשו, כדי להפריש את בני ישראל מבני עשו האסורים עליהם. בעל העיקרים[18] כדי להבדיל בין עמלק שציותה התורה להחרימו, לבין שאר בני שעיר שהתורה אסרה לתעבו "כי אחיך הוא"[19]. במדרש אמרו, שהטעם שהפסוק הזכיר את שם האם, להשמיע שתמנע רצתה להצטרף למשפחתו של אברהם: ”ולמה לי לדרוש ולומר ותמנע היתה פלגש, אלא שבאו חכמינו ז"ל להודיעך כמה כח שבח האבות, כי בת מלכים היתה רוצה להדבק בזרעו של אברהם אבינו. בראשית רבה, פב, יד

הערות שוליים

  1. ^ ספר בראשית, פרק ל"ו, פסוק י"ב
  2. ^ ספר שמות, פרק י"ז, פסוקים ח'-ט"ו
  3. ^ בראשית לו יב.
  4. ^ ספר דברי הימים א', פרק א', פסוק ל"ו
  5. ^ 5.0 5.1 בראשית שם פסוק כב.
  6. ^ ראה סנהדרין נח, ב האם גוי מותר לשאת את בתו, וראה רמב"ן על התורה שם.
  7. ^ דברי הימים שם.
  8. ^ בראשית שם פסוק כב וברש"י שם. ספר דברי הימים א', פרק א', פסוק ל"ט.
  9. ^ 9.0 9.1 ראו אנציקלופדיה מקראית כרך ח
  10. ^ פרשני:בבלי:סנהדרין צט ב – ויקישיבה, באתר www.yeshiva.org.il
  11. ^ "וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ" | בית המדרש | שיעורי תורה, באתר ישיבה
  12. ^ רבינו בחיי על בראשית לו – ויקיטקסט, באתר he.wikisource.org
  13. ^ סנהדרין צט, ב
  14. ^ יומא פה, ב.
  15. ^ רש"י מסכת אבות פרק ג משנה יא
  16. ^ בראשית רבה פב יד
  17. ^ בראשית שם פסוק כ
  18. ^ מאמר ג פרק כה
  19. ^ דברים כג כח
Asereth Haddibberoth.png ערך זה הוא קצרמר בנושא תנ"ך. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0