מריבת רועי אברהם ורועי לוט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אברהם ולוט מחלקים את הארץ, צ'ארלס פוסטר

מריבת רועי אברהם ורועי לוט הוא מאורע בספר בראשית, בפרשת לך לך, המתאר את היפרדות אברהם מלוט בעקבות מריבה בין רועיהם. הריב מסתיים בדרכי שלום, ואברהם מוותר ללוט על כברת ארץ השייכת לו. לאחר הפרידה מבטיח ה' לאברהם שיקבל את הארץ.

השתלשלות האירועים

אברהם ולוט נפרדים

רקע

המאורע מתואר בספר בראשית, פרק י"ג, פסוקים ה'-י"ג, לאחר שאברהם אבינו עוזב את מצרים, הוא עולה לארץ כנען. במסעו הוא לוקח עמו את אשתו שרה ואת אחיה לוט, יחד עם רכוש רב שקיבלו מאת פרעה לאחר נסיונו לקחת את שרה. לוט, שהיה בן משפחתו הקרוב, ויורשו הבלעדי[1] (לאברהם לא היו בנים בתקופה זו) היה גם מקבל רכוש רב מאת הקהל הרב שהיה מגיע להתייעץ עם אברהם ולהנות מחכמתו[2]. לפיכך לוט היה גם כן בעל ממון ורכוש רב.

עובדת היותו של לוט בעל ממון רב, הציתה ויכוח בין רועי צאנו של לוט לבין רועי צאן אברהם.

הויכוח

בהיותם בארץ כנען, באיזור בית אל והעי[3], או בארץ הנגב[4], חיפשו הרועים שדות לרעות בהם את הצאן הרב. בתורה נאמר שהיה ביניהם ריב, אך לא נאמרה סיבת הריב.

המפרשים נחלקו מהי אותה סיבה שבגינה נאלצו להפרד ביניהם: רש"י מפרש את המריבה בין הרועים בעקבות מדרש בראשית רבה כמריבה על טוהר המידות:

ויהי ריב – לפי שהיו רועים של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל.
והם [רועי לוט] אומרים: נתנה הארץ לאברם ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז בארץ – ולא זכה בה אברם עדיין.

כלומר, רועי לוט טענו לזכות חוקית ומוסרית בכך שהם גוזלים את שדותיהם של המקומיים, מכך שהוא היורש הבלעדי של כל שטח הארץ מאברהם. לעומת זאת רועי אברהם כלל לא הסכימו בכך, לא היו רועים את צאנם בשדות אחרים ואף היו מוכיחים את חבריהם רועי לוט על מעשיהם.

הרמב"ן חולק על פרשנות זו, שהרי בהבטחת הארץ לאברהם היא הובטחה לזרעו של אברהם ולא לאברהם עצמו, כך שלוט כלל איננו קשור לאדמות אלו [א]. ולכך, לשיטת הרמב"ן, על דרך הפשט: המקנה הרב שהיה לשניהם היה רב מאוד ולא ניתן היה להמשיך לחיות זה לצד זה ללא שישמעו מכך יושבי הארץ העמים סביב, ויבואו להילחם עם אברהם, לכך בחר אברהם להיפרד מלוט. זה מסביר את חציו השני של הפסוק "והכנעני והפרזי אז בארץ" (סוף פסוק ז') כדאגה של אברם שעמי הארץ יפשטו וישדדו את עדריהם, והמילית "אז" נאמרת כי דרכם של העמים אז לנדוד ממקום למקום, ובאותה שנה הם היו בארץ הנגב אך בשנה הבאה הם עברו למקום אחר.

ההיפרדות

בעקבות אותה מריבה מציע אברהם ללוט להיפרד כדי למנוע את המריבה, אברהם נותן ללוט לבחור ראשון את הטריטוריה:

וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-לוֹט, אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ: כִּי-אֲנָשִׁים אַחִים, אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל-הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ, הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי: אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם-הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה.

אברהם מרמז ללוט שלא יתרחק ממנו לגמרי, על אף הפירוד, אלא ישאר לימינו או לשמאלו ויעזור לו לעת הצורך[5].

לוט מקבל עליו את הצעת הסכם השלום, לחלוקת השטח, כאשר הוא בוחר בככר הירדן (אזור סדום), והסיפור מסתיים בישיבה המנותקת של אברם ולוט:

וַיִּשָּׂא-לוֹט אֶת-עֵינָיו, וַיַּרְא אֶת-כָּל-כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה – לִפְנֵי שַׁחֵת ה' אֶת-סְדֹם וְאֶת-עֲמֹרָה, כְּגַן-ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בֹּאֲכָה צֹעַר. וַיִּבְחַר-לוֹ לוֹט אֵת כָּל-כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם[ב]; וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו. אַבְרָם יָשַׁב בְּאֶרֶץ-כְּנָעַן; וְלוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר, וַיֶּאֱהַל עַד-סְדֹם.

הבטחת הארץ

לאחר הפרידה בין אברהם ללוט ה' אומר לאברהם לצפות לכל הכיונים על מנת לראות את הארץ המובטחת לזרעו. בנוסף הא מצווה ”קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה.” (בראשית יג יז). במגילת בראשית מופיע תיאור מסלול הליכתו שלל אברהם סביב כל הארץ[10], כאשר בסופו, אברהם מתיישב באלוני ממרא בחברון, ומקים שם מזבח לה'שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: תנ"ך וגם 2=בראשית..

מוסרי חז"ל ולקחים

במשך כל האירועים לוט אינו מוצג באור חיובי. רועיו גונבים שלא ביושר, ואילו רועיו של אברהם הם המוכיחים אותם. וכן בשלב ההיפרדות– אברהם הוא יוזם הפתרון, והמוותר על חבלי הארץ, ולוט בוחר לשבת דווקא בסדום, שעליה הכתוב מספר ”וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לה' מְאֹד” (שם, י"ג) - וזאת על אף שאברהם ביקש מלוט לילך לימין או לשמאל, לצד דרום או צפון, ולא לסדום במזרח[11]. אולם יש מן הפרשנים שהמליצו עליו זכות, שהיה חזק באמונה וביושר שלא ללמוד ממעשי אנשי סדום[12], או שאכן נמנע ולא ישב בסדום עצמה, לפי שאנשיה רעים וחטאים, אלא היה ביתו בחומה ולחוץ[13].

כתבו הראשונים, שהיה ללוט להשיב לאברהם שאינו רוצה להיפרד ממנו, ואברהם יעשה בענין המרעה כרצונו, שאינו רוצה להיפרד מאהבתו שאין לו אב אחר אלא אברהם, ולפחות שיבחר אברהם את המקום בו הוא רוצה לשבת כי לו משפט הבכורה; לוט לא עשה כן, אלא מיהר להיפרד וחטף את ככר הירדן מיד בראותו שכולה משקה, ומכאן שלוט הרגיש אסור בכבלי ברזל בהיותו עם אברהם, כי היו הפכים זה לזה[14]. לוט היה תאב להיפרד, ולפיכך לא ביקש להשלים עם אברהם אלא נפרד ממנו מיד כשפתח לו פתח[15].

מדרש נוסף שמביא רש"י בנושא מחדד את גישת חז"ל לגבי עקרונותיו המוסריים של אברם מול לוט:

ויסע לוט מקדם – הסיע עצמו מקדמונו של עולם. אמר: אי אפשי [אי-אפשר] לא באברם ולא באלוקיו.

כלומר, העקרונות של אברם העיקו על לוט, והוא לא רצה להחילם על עצמו. מסיבה זו הוא בחר ללכת דווקא למקום שבו היו העקרונות הפוכים מאלה של אברם – סדום; כמו שניתן לראות בסיפור הכנסת האורחים של אברם, אל מול היחס שמקבלים האורחים בסדום.

בספרי החסידות[16] משול מקרה זה למלחמה בין הנשמה ליצר הרע. אברהם - הוא הנשמה ולוט - הוא היצר הרע. הצדיק הולך ממדריגה למדריגה והיצר הרע מצטרף אליו לכל מקום.. וגם שהוא מגיע למדרגות גבוהות שמבטל את תאוותיו הגשמיות ובא אל מדריגה גבוהה, גם שם היצר הרע מפתהו כי "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו" ועלול להכשל בדברים דקים. ושם צריך יותר לשמור את עצמו ולחתור תמיד להיפרדות.

קישורים חיצוניים

ביאורים

  1. ^ הרמב"ן מציע לתרץ את שיטת רש"י, שהרועים שמעו רק את כללות הבטחת ה' לאברם ולא ידעו את כל פרטיה. המהר"ל בגור אריה מוסיף לבאר, שאם כי הגוזל את מורישו בחייו נחשב גזלן, שונה היא ירושת הארץ, שכן אין הקב"ה נותן ארץ שלימה לאיש יחיד אלא לו וליורשיו.
  2. ^ לפי רש"י וראב"ע, נסע מאצל אברהם שהיה במזרח והלך למערב. ואף שהירדן הוא במזרחה של ארץ ישראל, והרי שנסע לוט ממערב למזרח, היה בוש מאברהם ללכת ישירות לסדום שהיתה מדינה מפורסמת לזנות, ודאג שמא יאמר לו אברהם שלא יסע לשם, לכן הלך מקודם לצד מערב ושוב חזר לאחוריו בדרך אחרת לצד מזרח אל ככר הירדן[6].
    המלבי"ם מפרש שלוט נסע לסדום בשני שלבים: א) "ויבחר לו לוט את כל ככר הירדן", כלומר: לוט נסע לככר הירדן השוכן במזרח ארץ ישראל, שמקום זה רחוק מערי הככר, ובשלב זה עדיין לא התרחק מאברהם לגמרי. ב) לאחר מכן "ויסע לוט מקדם", כלומר: לוט עזב את ככר הירדן השוכן במזרח ונסע לכיוון מערב ששם שכנו ערי הככר, ואז "ויפרדו איש מעל אחיו" לגמרי.
    בשפתי חכמים מבאר, שככר הירדן הוא שטח גדול המתפשט ממזרח למערב ומגיע עד סמוך לירושלים, ולוט שנסע מבית אל (ששם גר אז אברהם) לערי הככר הסמוכים לירושלים - נסע מבית אל השוכן במזרח לירושלים השוכן במערבו. גם בנחלת יעקב כותב שככר הירדן נמשך עד למערבה של בית אל, ועיקר אהלו של לוט היה במערבו של אברהם.
    ראשונים אחרים פירשו, שלוט נסע כלפי מזרח מהמקום שהיה בו, ו"מקדם" הוא תיאור הצד שאיליו נסע לוט, כמו "אל מקדם"[7]. הרלב"ג פירש, שלוט נסע ממזרח המקום שהיה בו אברהם, ו"מקדם" הוא צד מזרח של המקום ממנו יצא. אונקלוס תירגם "בקדמיתא", וביארו אחרונים בכוונתו שלוט הקדים עצמו להתרחק מאברהם[8].
    רש"י הביא ממדרש אגדה, שלוט הסיע עצמו מקדמונו של עולם, ואמר אי אפשי לא באברהם ולא באלקיו. גם מקור דרש זה הוא בקושי לפרש את המילה "מקדם" כפשוטו, שלוט נסע ממזרח למערב[9].

הערות שוליים

  1. ^ על פי רש"י
  2. ^ ע"פ העמק דבר
  3. ^ רד"ק, על פי הכתוב בבראשית יג,ג שאברם חזר לשם ממצרים.
  4. ^ רמב"ן
  5. ^ רש"י, בכור שור. רש"י מציין שלבסוף אכן הוצרך לוט לאברהם, כשנשבה במלחמת המלכים.
  6. ^ דברי דוד
  7. ^ רד"ק, רבינו מיוחס
  8. ^ העמק דבר, הכתב והקבלה
  9. ^ עמר נקא. אולם ראו רבי אליהו מזרחי שם
  10. ^ Dead Sea Scrolls Handbook עמוד 27 וכן בספר אוצר ארץ ישראל של הרב ישראל אריאל עמוד 56-57
  11. ^ פנים יפות
  12. ^ רד"ק
  13. ^ חזקוני
  14. ^ ר"ן על התורה, רבי יצחק אברבנאל, צרור המור.
  15. ^ תוספות הרא"ש, הוריות י, ב, בשם הרמ"ה
  16. ^ מאור עיניים, בראשית, לך לך, על פי מדרש הנעלם


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0