רבי שמואל הנגיד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי שמואל הנגיד
-
שער אלווירה בגרנדה, המקום בו שכן קברו של רבי שמואל הנגיד.[דרוש מקור]
שער אלווירה בגרנדה, המקום בו שכן קברו של רבי שמואל הנגיד.[דרוש מקור]
לידה 993
קורדובה, ספרד
פטירה 1056 (בגיל 63 בערך)
גרנדה, ספרד
כינוי רבי שמואל הנגיד, רב שמואל הנגיד, רבנו שמואל הלוי, רבנו שמואל הנגיד
מקום פעילות גרנדה, ספרד
השתייכות ראשוני הראשונים (דור המעבר)
תחומי עיסוק תלמוד, פיוט
תפקידים נוספים וזיר גדול
משנה למלך
ראש ממשלה
שר צבא
שר אוצר
ראש רבני ספרד
יועץ המלך
סופר המלך
מזכיר המזכיר הכללי
רבותיו רב האי גאון, רבנו חנוך בן משה השבוי, רבי יהודה חיוג'
תלמידיו בניו, רבי יהוסף הנגיד, אליסף בר שמואל הלוי, יהודה בר שמואל הלוי
בני דורו רבנו חננאל בן חושיאל, רבי שלמה אבן גבירול
חיבוריו (מבוא התלמוד), הלכתא גברתא, בן תהילים, בן משלי, בן קהלת, ספר העושר, הים ביני ובינך, מת אב ומת אלול, כתב סתיו
צאצאים
חותנים רבי יוסף הלוי אבן מיגאש הראשון
וזיר גדול, ראש ממשלה ומשנה למלך
מונרך בתקופה חבוס אל-מוצפר (אנ'), באדיס בן חבוס (אנ')

רבי שמואל הלוי בן יוסף הנגידערבית: أبو إسحاق إسماعيل بن النغريلة, תעתיק: אבו אסחאק אסמאעיל בן א–נע'רילה[1]; 993 – אחרי 1056), היה רב, מנהיג ומדינאי שפעל בסוף תקופת הגאונים ובתחילת ימי הראשונים כראש רבני ספרד, פוסק, פרשן, פילוסוף, בלשן ומגדולי המשוררים העבריים בתקופת תור הזהב בספרד של ימי הביניים. שימש גם בתפקידים פוליטיים בכירים בטאיפה של גרנדה (אנ') שבספרד המוסלמית; נתמנה לשר האוצר ולשר הצבא, ובשיא הקריירה הפוליטית שלו שימש כווזיר גדול, ראש ממשלה ומשנה למלך,[2] משרה השנייה בדרגתה רק למלך גרנדה. מה שהופך אותו ללא ספק ליהודי בעל ההשפעה הפוליטית ביותר בספרד האסלאמית.

תולדות חייו

נערותו

רבי שמואל הנגיד נולד לרבי יוסף הלוי, בעיר קורדובה שבממלכת ספרד המוסלמית. בנערותו למד תורה מפי ר' חנוך בן ר' משה השבוי, תורת הלשון העברית מפי ראש המדקדקים רבי יהודה אבן חיוג', כן למד את הלשון הערבית וספרותה ושפות אחרות, מדעים ופילוסופיה; הצטיין ביפי כתבו בערבית ובצחות לשונו, והיה כבר מיומן בחיבור שירים בכמה וכמה לשונות. שמואל הצעיר היה מתרועע בחברת מלומדים ומשוררים, שכן עירו הייתה בירת החכמה ומרכז המדע שבספרד.

שנותיו הראשונות

באותה תקופה משוררים היו נפגשים למשתה, בו היו מתחרים בחיבור שירים לנושא כלשהו מוסכם, חדים חידות בצורה של שירים, ואף מחברים שירי יין ידידות והיתול. לפיכך, לצד שירים כבדי-ראש, רבי שמואל חיבר שירים קלילים (רובם מן הסתם חוברו בימי נערותו וצעירותו).

בצעירותו עסק בכתיבת ספרים, ועקב ריבוי בקשות אף פתח מכון לכתיבת ספרי קודש. לאחר חורבן קורדובה, בהיותו בן עשרים, גלה לעיר מאלגה ופתח בה חנות לממכר בשמים, שם היה מתפרנס בדוחק, ובין היתר כותב מכתבים בעבור שפחת אבן-אלעריף, סופר המלך חבוס (שליט גרנדה) ויועצו. השר התפלא על הלשון הגבוהה של המכתבים, ולכן מינה את שמואל לסופרו ויועצו. כעבור שנים, משחלה אבן-אלעריף ונטה למות, סיפר למלך שעצותיו לא היו שלו אלא של סופרו ויועצו היהודי, לפיכך יעץ למלך לקחתו כיועץ תחתיו.

עיקר פעילותו

בגיל שלושים וחמש רבי שמואל נתמנה לסופרו ויועצו של חבוס מלך גרנדה, אזי קיבל את תוארו "הנגיד". בהמשך התמנה לשר האוצר, לשר הצבא, ולבסוף נתמנה לתפקיד הווזיר הגדול.

מדי שנה היה יוצא בראש צבא חבוס להילחם באויביו. לדוגמה, כך נכתב בספר "בן תהילים" (סימנים נ"ט וק"ד) בשנת תת"א (1041): "ידיר ובעלי בריתו ואצל ומופק, והם שלשתם מראשי האנדלוס הרימו יד במלך ויפשטו על ארגונה ויהרגו את שר העיר שם, ואחר כן השתלטו על שמחאן ועל רוב מבצריה. ויצא הנגיד עם המחנות לקראתם, ותהי בם יד ה' ונהרגו שרי הצבאות ואצל ומופק ורבים מחיליהם. אך ידיר נמלט לקורטובה. וירדפהו הנגיד ויצר על העיר וילכדה, ואת ידיר תפש חי ויביאהו אסור אל המלך".[3]

לאחר מותו של חבוס ב-1038 רבי שמואל הנגיד תמך בבאדיס בן חבוס הבכור (אנ') על פני אחיו בולוגין, לתפקיד הנסיך, ובאדיס אכן זכה בירושה, כשרבי שמואל הנגיד ממשיך לכהן תחתיו כווזיר הגדול עוד כעשר שנים.

כאשר הביס את אבו נור ביחד עם צבאות סביליה ומאלגה בקרבת רונדה ב-1047, כתב בשירו: "גאולה הייתה כאם ליתר גאולותי והיו לה לבנות."

רבי שמואל הנגיד שימש כעשרים ותשע שנים בשירות המלך, נושא את יהדותו בקומה זקופה בחצרות שני מלכים, מוצא חן הודות לענוותנותו ורוחו הנדיבה אף בעיני שרים שקינאו בו, דואג לקהילות היהודיות בספרד, תומך בישיבות ובלומדים עניים בספרד ובכל ארצות הגולה, כל שכן בחכמי ירושלים ובתלמידיהם, מספק שמן למאור לכל בתי הכנסת שבירושלים, ותומך מהונו ברבים ממשוררי זמנו. באותה תקופה, לאחר שרבו הרב חנוך הלך לעולמו, נתמנה לראש רבני ספרד, והיה משיב תשובות לרבים שפנו אליו בשאלות של דת ודין. ביתו היה בית ועד לחכמים, מקום של שירה וחכמה, וחכמים מכל רחבי ספרד, ואף מחוץ לספרד, היו מגיעים לבקרו, ביניהם רב נסים גאון, רבי שלמה אבן גבירול, ואחרים. רבי שמואל הנגיד היה מחבר שירי ידידות, תנחומים ותשובות לידידיו הרבים.

על מידותיו וחכמתו של רבי שמואל הנגיד חוברו לא מעט אגדות. לדוגמה:[4]

המזרקה ('כיור') בחצר האריות, המיוחסת לרבי שמואל הנגיד

על פי אגדה מאוחרת[דרוש מקור] בחצר ביתו של רבי שמואל הנגיד הייתה מזרקה הנתמכת על ידי שנים עשר אריות, שלימים (עקב חידוש הארמון בהצעתו של רבי שמואל למלך בתור הווזיר)[5] הועברה לארמון אלהמברה בגרנדה, הוצבה באחת החצרות והעניקה לה את שמה, "חצר האריות" המפורסמת.

לרבי שמואל הנגיד היו שלשה בנים: רבי יהוסף הנגיד, יהודה, ואליסף, ובת שנפטרה בחייו.

השפעתו

רבי שמואל הנגיד היה המשורר העברי הגדול הראשון בתור הזהב של יהדות ספרד, ובעקבותיו הלכו שלושת המשוררים הגדולים רבי שלמה אבן גבירול, רבי משה אבן עזרא, ורבי יהודה הלוי. בדורות האחרונים שירתו אף השפיעה על שירתם של משוררים עבריים מודרניים, כגון אריה לודוויג שטראוס, נתן יונתן, יהודה עמיחי, ואחרים. שיריו יצאו לאור במהדורות שונות, ומחקרים רבים חוברו על שירתו.

הנצחה

ב-2005 אריק מאר הוציא לאור ספר קומיקס בן שני חלקים, המתאר את חייו של רבי שמואל הנגיד ומשפחתו. הספר תורגם לשפות שונות.

על שמו נקרא היישוב כפר הנגיד.

כתביו

מהדורת חיים ברודי

כתב ספר הלכה לפי סדר התלמוד ונקרא "הלכתא גברתא", אשר לא השתמר עד ימינו, אם כי פסקי הלכה ספורים הנשאבים כנראה משם מובאים בשמו בספר הפסיקה הקאנוני "ארבעה טורים", וכן במקורות נוספים.

מבוא התלמוד

מיוחס אליו ספר מבוא התלמוד אשר נדפס בתלמוד הבבלי כנספח למסכת ברכות, אשר הוא קיצור חיבורו הארוך של ר' שמואל בן חפני גאון שקטעים ממנו פורסמו בתקופה האחרונה.[6] כך בספר כפתור ופרח, וכן החיד"א בספרו שם הגדולים ייחסו את החיבור המקוצר לשמואל הנגיד מספרד.

אך רבי יוסף סמברי בן המאה ה-17, כותב כי החיבור המקוצר נתחבר על ידי רבי שמואל בן חנניה נגיד מצרים מהמאה ה-12, וכך סבורים חוקרים כמו אהרן קמינקא ומרדכי מרגליות[7]. גם לדעת שרגא אברמסון החיבור אינו של רבי שמואל הנגיד מספרד.

שירה ודקדוק

רבי שמואל הנגיד חיבר שלשה ספרי שירה בעקבות ספרי דוד ושלמה: "בן תהלים", ספר תפילות, שנערך חלקית על ידי בנו יהוסף (מסופר[דרוש מקור] שהספר נגנב, ובדרך פלאית וברוח קודשו של רבי שמואל הנגיד נמצא), "בן משלי", ספר משלים ופתגמים שנערך על ידי בנו אליסף, וספר "בן קהלת" הכולל שירי הגות. נושאי שיריו אינם רק עניינים דתיים או לימודיים, אלא גם שאר ענייני החיים כמלחמה וכדומה.[8]

רבי שמואל הנגיד מיזג בהשכלתו את התרבות היהודית המקורית יחד עם ידע כללי ומדעי נרחב, כולל ידיעת שבע לשונות[דרוש מקור] אך שירה כתב רק בעברית.

כמדקדק, רבי שמואל הנגיד חיבר ספרי דקדוק רבים מתוך הגנה על מורו רבי יהודה חיוג' ותוך התפלמסות עם רבי יונה אבן ג'נאח שחלק עליו. הוא חיבר בערבית ספר בתורת הלשון העברית כּתַאבּ אלְאִסְתִגְנַאאְ, המכונה בעברית "ספר העושר" - מילון מפורט ללשון המקרא.[9] רבי אברהם אבן עזרא כתב שלרבי שמואל הנגיד יש 22 חיבורים בענייני לשון.[10]

בנוסף, הנגיד חיבר מן השירים המפורסמים שחוברו בימי הביניים וביניהם: שירת ידידות שירת יין ושירי מלחמה[11][12]

משיריו

  • הים ביני ובינך
  • ידידי, כל שנותיך תנומות
  • מת אב ומת אלול
  • התקבצו כי הזמן תמים
  • אדמה ליצורים
  • שְׁלַח יוֹנָה

משפחתו

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

יצירותיו

אודותיו

תקופת חייו של רבי שמואל הנגיד על ציר הזמן
תקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרוניםציר הזמן

הערות שוליים

  1. ^ לעיתים גם אִבְּן נָגְרִילָה
  2. ^ Arthur F. Menton, The Book of Destiny – Toledot Charlap – Chapter XXV: 'Shmuel HaNaggid was born in Cordoba in 993'., ‏2021 (באנגלית)
  3. ^ שמואל הנגיד, דיואן שמואל הנגיד, בעריכת דוד סלימאן בן דוד ששון, לונדון: הוצאת אוניברסיטת אוקספורד, תרצ"ד
  4. ^ אברהם רגלסון, תגים לשירת שמואל הנגיד, "הפועל הצעיר" 29.8.1967
  5. ^ אריק מאר "רבינו שמואל הנגיד", חלק א'
  6. ^ מרדכי מרגליות, מבוא לספר הלכות הנגיד (להורדה)
    שרגא אברמסון, מתורתו של רב שמואל הנגיד מספרדקובץ PDF, סיני ק (א) תשמ"ז, עמ' ז-עג
  7. ^ מרדכי מרגליות, מבוא התלמוד המיוחס לנגיד אינו לו
  8. ^ י. ח. רבניצקי, ח. נ. ביאליק, ש. בן-ציון, שירת ישראל, ספר ראשון, קרקא: הוצאת מוריה, תרס"ו
  9. ^ למידע נוסף, ראו מאמרו של אהרן ממן, למידת הישרדותם של חיבורים בחכמת הלשון: שלושה מקרי מבחן, (הערת שוליים מס' 3) בתוך: הקנון הסמוי מן העין (עמ' 217-233), עורכים: מנחם בן ששון, ירחמיאלי ברודי, עמיה ליבליך ודנה שליו, סכוליון - מרכז למחקר רב תחומי בלימודי היהדות, המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשע"א 2010. מסת"ב 9789654935234 (ספר אלקטרוני: מסת"ב 9789654935241).
  10. ^ "ויש אחרים שחכמתם דיקות הלשון לדעת הבנינים ומחלוקותיהם והאותיות המשרתים והשרשיים והשמות והפעלים העומדים והיוצאים... והאמת כי טוב הוא למשכיל שילמוד מזאת החכמה, רק לא יתעסק בה כל ימיו לקרוא ספרי ר' יהודה המדקדק הראשון, וי' ספרי ר' מרינוס וכ"ב ספרי ר' שמואל הנגיד, ועל כאלה אמר שלמה עשות ספרים הרבה אין קץ". ספר יסוד מורא פרק א.
  11. ^ Abba Solomon Eban, Avi Shlaim, Interview With Abba Eban, II March 1976, Israel Studies 8, 2003, עמ' 153–177 doi: 10.1353/is.2003.0017
  12. ^ 95 Cet = AC 2 = WDS J03184–0056, Cambridge University Press, 2019-08-29, עמ' 132–133
  13. ^ שמואל הנגיד המדינאי והמשורר משה אבן עזרא האיש והמשורר הוצאת מסדה, אריה מור, 1958


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0