רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אמורא
רבי שמואל
שם מלא רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה
מקום פעילות ארץ ישראל
בני דורו רבי יוחנן וגמליאל זוגא בני הדור השני של האמוראים או רבי ברכיה ורבי אמי בני הדור הרביעי של האמוראים.

רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה היה מהאמוראים בארץ ישראל, תקופתו שנויה במחלוקת.

ביוגרפיה

היה אחיו של רבי ברכיה הכהן, וכונה על שם אחיו ככל הנראה כדי לא להחליף בינו לבין אמוראים אחרים שנקראו בשם שמואל[1].

בתלמוד מובא שרבי יוחנן שאל לגמליאל זוגא אם הוא נוהג להפריש חלה מן הדמאי והוא ענה לו בתמיהה "לא כן אמר רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה... (שאין מפרישים חלה מן הדמאי)"[2]. משמע שהיה בזמנם או לפני זמנם של רבי יוחנן וגמליאל זוגא שהיו מהאמוראים בדור השני, וכך גם הבין בעל סדר הדורות[3].

זכריה פרנקל אף הוסיף שלפי זה לא מסתבר שהוא היה אחיו של רבי ברכיה הידוע שהיה מהאמוראים בדור הרביעי לכן הוא מניח שכנראה היו עוד אמורא בשם רבי ברכיה בדור הראשון או השני של האמוראים והוא היה אחיו של רב שמואל אחוה דרבי בריה.

אולם רבי אהרן הימן שולל הנחות אלו והוא טוען שרבי שמואל אחוה דרבי ברכיה היה בדור יותר מאוחר מהאמוראים רבי יוחנן וגמליאל זוגא שהיו בדור השני של האמוראים, ולגבי המשמעות מהתלמוד לכאורה שהיה בזמנם הוא טוען שצריך לפסק בין המילה לא למילה כן. והפירוש הוא שכשרבי יוחנן שאל את גמליאל זוגא ענה לו הוא לא, ואחר כך הביאה התלמוד שכדבריו כן אמר רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה שהיה בדור יותר מאוחר[4].

כמו כן היה חי בזמן רבי אמי כמובא בתלמוד שדן על מעמדו של רבי אמי[5].

שיבושים בשמו

בעל הסדר הדורות מגיה במקום שנמצא בתלמוד רבי 'שמעון' אחוה דרבי ברכיה[6] שצריך לומר רבי 'שמואל'. כמו כן במקום אחד שנמצא בתלמוד רבי שמואל 'בר ברכיה[7]' הוא כותב שצריך לומר 'אחוה דרבי ברכיה'.

בהלכה שהובאה פעמיים בתלמוד, פעם אחת בשמו של רבי שמואל 'אחוה דרב[8]' ופעם אחת בשמו של רבי שמואל 'אחוה דרבי ברכיה' כותב בעל הסדר הדורות שבשני המקומות צריך לומר 'רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה'. כמו כן במקום נוסף בתלמוד[9], מגיהה רבי אהרן הימן 'אחוה דרבי ברכיה' והוא מוסיף שלכל הנראה נכתב אחוה דר"ב עם גרשיים לאות שמדובר בראשי תיבות של רבי ברכיה ועם הזמן נשמטו גרשיים אלו[10].

לקריאה נוספת

הערות שוליים