הלל נשיאה
הלל נשיאה (הנשיא, בארמית), המכונה גם הלל השני והלל האחרון, היה נשיא הסנהדרין בדור החמישי לאמוראי ארץ ישראל. מפורסם בעיקר כמי שתיקן את הלוח העברי הקבוע.
תקופתו
הלל חי בארץ ישראל, במקביל לזמן בו חיו ופעלו אביי ורבא בבבל, ומעט אחריהם. בתקופתו של הלל זכתה הנצרות בהכרתו של הקיסר קונסטנטינוס, ולהגמוניה באימפריה הרומית ששלטה בארץ ישראל. הדבר הביא לרדיפות נגד היהודים, המתוארות באיגרתו של רב שרירא גאון, לחורבן רבות מישיבות ארץ ישראל, להגירה יהודית החוצה מארץ ישראל ולפגיעה במעמדה של ההנהגה היהודית בארץ ישראל.
המקורות על הלל
הלל אינו מוזכר במפורש באף אחד מן התלמודים. כל "הלל" שנאמר בגמרא כוונתו להלל הזקן, או להלל נכדו של רבי יהודה הנשיא (שחי בדור הראשון לאמוראים). יש בגמרא גם אזכור לרב הלל, אמורא בבלי מהדור השישי. במקום אחד בתלמוד הבבלי, במסכת פסחים (דף קטו ע"א), יש אזכור של השם הלל אשר היעב"ץ שיער בהגהותיו על הש"ס שמדובר בהלל נשיאה, אך רבים גורסים שם בגמרא "רב הלל". ישנו גם רבי הלל בן וולס מוזכר במסכת כלאיים פ"ב ה"ח שנדרש לשאלה שרבן גמליאל ברבי כבר ענה עליו, ולא סביר שזהו בנו, אלא דור מאוחר יותר שנדרש לדון מחדש בשאלת כלאי הדלעת היווני
המעט שידוע על הלל מגיע מדברי רב האי גאון ומדברי הראשונים, כך שהמידע ההיסטורי עליו לוט בערפל.
הלל היה צאצא למשפחת הנשיאים של רבן גמליאל ורבי יהודה הנשיא, השושלת של הלל הזקן. בכתבי הגאונים והראשונים הוא נזכר כ"הלל בנו של רבי יהודה נשיאה", אבל יש השערות שונות לגבי הייחוס המדויק שלו. יש הטוענים שהוא היה בנו של רבי יהודה נשיאה הראשון, אחרים שיערו שהיה בנו של רבי יהודה נשיאה השני (נכד של הנ"ל), אך רבי יצחק אייזיק הלוי ועוד הוכיחו וקבעו כי היה בנו של רבי יהודה נשיאה השלישי.
הכינוי "הלל נשיאה", או "הלל השני", בא להבדילו מראש המשפחה, הלל הזקן. יש שמכנים אותו "הלל השלישי", כיון שקדם לו הלל בן רבן גמליאל ברבי אחי רבי יהודה נשיאה הראשון.
תיקון הלוח העברי
ערך מורחב – גיבוש הלוח העברי הנוכחי
המסורת על תיקון הלוח
הלל נשיאה מפורסם בעיקר כמי שהוביל את מעבר הלוח העברי לקביעוּת על פי חשבון, במקום על פי ראיית הלבנה, כפי שהיה מקובל עד אז.
לפי המסורת, שאחד המקורות הקדומים שלה הוא באיגרת רב האי גאון, תקנה זו תיקן הלל בשנת ד'קי"ט. תאריך זה מקובל גם לפי ראיות היסטוריות עקיפות.
הרמב"ן, בחיבורו "ספר הזכות", מציין זאת גם כן: "מימי הלל בנו של רבי יהודה נשיאה, שנת תר"ע לשטרות, בטלה (סמכות) הסנהדרין בארץ ישראל, ובטלו ממנה מומחים, והוא שתיקן סדר העיבור ומנה שנים וקידש חדשים לדורות".
צורך השעה
תקנתו זו של הלל הייתה צורך השעה. הצרות התגברו, וגזירות שמד רבות נגזרו על היהודים. בנוסף לכך, היו ניסיונות שונים של הנוצרים לשבש את קידוש החודש ואת קביעתם של התאריכים והמועדים היהודיים. גם סמכויותיה של הסנהדרין קוצצו ונשללו ממנה בזו אחר זו.
לנוכח כל הצרות הללו, שתכפו ובאו, ריחפה סכנה ממשית מעל האפשרות שהעם המתפזר בגלות יוכל להמשיך ולשמור על המועדים, בהיעדר סמכות תורנית עליונה שתמשיך את קביעת ראשי החודשים והשנים, וכתוצאה מכך עלול להתבלבל התאריך האחיד שלפיו נקבעים המועדים, ולא יהיה אפשרי לחגוג אותם בזמנם.
מה בדיוק תיקן הלל?
בראות הלל את כל זאת, עמד הוא ובית דינו ותיקנו, שמעתה לא ייקבע ראש החודש על פי מופעי הירח, אלא לפי חשבונות מסודרים וקבועים, שיסודם הוא המולד ומהלך הירח הממוצע (="אמצעי" בלשון הראשונים). גם קביעת השנה המעוברת נתונה לחשבון קבוע, במקום בית דין שישב ודן בכל פעם האם לעבר את השנה.
ראשונים רבים דנו בתקנת הלל, ויש מחלוקות מה בדיוק היה כלול בה, ומנין הייתה להלל הסמכות לכך. יש שטוענים, שהסמכות לכך היא מתוקף הלכה למשה מסיני, שקובעת שהלוח ייקבע לפי חשבון במקרים מסוימים או בכלל. ואולם יש שטוענים שלהלל הייתה סמכות לכך מכח היותו נשיא הסנהדרין, בית דין של סמוכים, והלל קידש את החודשים והשנים מראש ("למפרע").
האם הלל סיכם את כל פרטי חשבון הלוח?
גם בנושא זה היו מחלוקות במשך הדורות.
ואולם, מניתוח של מסמכים שנתגלו בגניזה הקהירית ומראָיות אחרות עולה, שכללי הלוח נתגבשו במשך השנים מאז תקנתו של הלל ובמשך הדורות, והגיעו לחתימה סופית רק כחמש מאות שנה אחריו. בתוך תקופה זו, ומעט אחריה, היו הכללים שמורים בסוד, ולכן קשה לעקוב אחרי התפתחות הפרטים, וחוקרים שונים העלו כמה השערות בנושא זה.
קישורים חיצוניים
- הרב אהרן הימן, "הלל האחרון", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק א', עמודים 375-374, באתר היברובוקס
- הלל נשיאה, ב"אנציקלופדיה יהודית" באתר "דעת"
- "הלל נשיאה", במהדורת 1901–1906 של האנציקלופדיה היהודית (באנגלית)
- מן הראייה אל הקביעה - באתר של מכון קידוש החודש. על תקנתו של הלל, תוך מבט היסטורי על מאורעות התקופה.
- רחמים שר-שלום, מתי נוסד הלוח העברי? מתי תוקן ומתי נחתם? - פרקים בהיסטוריה של הלוח העברי, סיני, כרך ק"ב, ניסן-אייר תשמ"ח, עמ' כו-נא.
אמוראים | ||
---|---|---|
אמוראי ארץ ישראל | ||
הדור הראשון (עד 250) | אבא כהן ברדלא • אבא יודן • רבי אושעיא • רבי אפס • בר קפרא • רב אידי • רבי בנאה • רבן גמליאל ברבי • רבי הלל • רבי זכאי דכבול • רבי חייא • רבי חנינא בר חמא • חזקיה • רב חמא בר חנינא (הראשון) • רבי חנינה בר סיסי • רבי יהודה בן רבי חייא • רבי יהודה נשיאה • רבי יצחק מגדלאה • רבי יוסי בן פטרוס • רבי יוסי בן שאול • רבי יונתן בן אלעזר • רבי ינאי • רבי יהודה בן קנוסא • רבי ירמיה (הראשון) • רבי יהושע בן לוי • רבי יוסי בן זמרה • רב כהנא (הראשון) • לוי בר סיסי • רבי נחוניא דמן חוורן • פנחס בר חמא • רבי שמעון בן יהוצדק • רבי שבתי • רבי תנחום דמן פרוד | |
הדור השני (עד 280) | מר עוקבא • רבי אבא דמן יפו • רבי אבא בר אבינא • רבי אבא בר זבדא • רבי אבא בר אחא • רבי אלעזר בן פדת • רב אושעיא • אילפא • רבי אביתר • רבי אפטוריקי • בר פדא • גמליאל זוגא • רבן גמליאל הרביעי • זעירי • רבי חייא בר יוסף • רבי חנא פתוראה • רבי חנינא תורתייא • רבי חנינא קרא • רב יהודה בר זבידא • רבי יוחנן • רבי יהושע אוניא • רבי יהודה בר נחמני • רבי יאשיה (אמורא) • רבי יצחק נפחא • רבי יוסי בר חנינא • רבי יעקב בר אידי • רב יוסף בריה דרבי יהושע בן לוי • רבי יצחק בר נחמני • רבי יששכר דכפר מנדי • רב כהנא (השני) • רבי לוי • רבי מנא בר תנחום • רבי מנחם • רבי סימון • ריש לקיש • רבי נחום • רבי שמעון בר אבא • רבי שמואל בר נחמני • רבי שמעון ברבי ינאי • רבי שמלאי • רבי שמואל אחוה דרבי ברכיה • רבי שמעון בן אליקים • רבי שמעון חסידא • רבי תנחום • רבי תנחום בר חנילאי | |
הדור השלישי (עד 310) | אבא בר קורייה • רבי אמי • רבי אסי • רבי אבדומי מלחא • רבי אבהו • רבי אבין • רבי אבדימי דמן חיפה • רבי אייבו • רבי אבא בר פפא • אמי ורדינאה • אבא בר קורייה • רבי אבא דמן עכו • רבי אבא הראשון • רבי אלכסנדרי • אבימי בר פפי • רבי אלעאי • רבי אבא מקרטיגנא • רבי אחא בר חנינא • רבי אבא בר ממל • רבי בנימין בר יפת • וסטיני • רבי חגי • רבי חלבו • רבי חמא בר עוקבא • רבי חנינא בן עגיל • חנינא בר פפא • רבי חנינא בן פזי • רב הושעיא • רבי זירא • רבי חייא בר אבא • רבי חנינא בר פפי • רב חנינא • רבי ירמיה (השני) • רבי יהודה נשיאה השני • רבי יוסי דמן יוקרת • רבי יודן בן ישמעאל • רבי יהודה בן פזי • רבי יצחק בר אבא • רבי יצחק • רבי יצחק עטושיא • רבי כרוספדאי • עולא • רב עוירא • רבי ענני בר ששון • רבי פרנך • רבי פרידא • רבי פדת • רבה בר נתן • רבה בר בר חנה • רבי שילא איש כפר תמרתא • רב שמואל בר יהודה • רב שמואל בר רב יצחק • רב שמואל בר אמי • תחליפא בר מערבא • רבי אבדומי מלחא • אפרים ספרא • זוגא דמן חדייב | |
הדור הרביעי (עד 340) | אהבה בריה דרבי זירא • רבי אחא • רבי אבא בר זבינא • רבי אבא בר כהנא • רבי אבא בר פפי • רב אויא • אבימי בריה דרבי אבהו • אבימי בר טובי • רבי ברכיה • רבן גמליאל החמישי • רבי הושעיא איש טריא • רבי זריקא • חסא דאשתמוע • רבי חלקיה • רבי חזקיה • רבי ירמיה • רבי יונה • יצחק בן אלישיב • רבי יוסנא • רבי יהודה בר טיטס • רב יהודה בר שילא • רבי יהושע דסכנין • רבי יוסי צידוניא • יעקב איש כפר נבוריא • רבי יוסי בר זבידא • רבי יהודה בן פזי • רב נחמן בר כהן • רבי שמואל בר סוסרטי • רבי אבדומא דציפורי | |
הדור החמישי (עד 380) | הלל נשיאה • רב חנניה • רבי חגי • רבי יוסי ברבי בון • רב יצחק קסקסאה • רבי יוסי בר זבידא • רבי יונה בוצרייא • רבי יוסטא בר שונם • רבי מנא • רבי מתניא • רבי שמעון בר כרסנא | |
הדור השישי (עד 410) | רבי אבא (השלישי) • רבי יהודה נשיאה השלישי • רבי תנחומא • רבי שמואל בן רבי יוסי ברבי בון | |
אמוראים שתקופתם לא ידועה | ויתור מעונה | |
אמוראי בבל | ||
הדור הראשון (עד 250) | אבא בר אחא בר סלא מכפרי • אביי קשישא • אבוה בר איהי • אבוה דשמואל • אליעזר זעירא • רב אסי • גניבא • רב יחזקאל • רב יצחק בר אבדימי • רב כהנא • מר עוקבא • קרנא • רב • רב שילא • שמואל • רב אשי הקדמון • שילא בר אבינא • מנימין בר איהי • אבא אבוה דרבי ירמיה • רב מנשיא | |
הדור השני (עד 280) | רבי אבא בר אחא • אבימי • רבי אבין נגרא • רב אחא ברדלא • אשיאן בר נדבך • רב ברונא • רב גידל • רב דניאל בר רב קטינא • רב הונא • רב המנונא • רב המנונא סבא • רב חייא בר אשי • רבי חייא בר גמדא • רבי חייא בר יוסף • רב חיננא בר שלמיא • רב חלקיה בר טובי • רב חנא בר ביזנא • רב חמא בר גוריא • רב חנן בר אמי • רב חנן בר רבא • רב חננאל • רב חסדא • רבי טבלא • רבי יהודה בר חביבא • רב יהודה • רב יוסף בר אבא • רב יחיאל • ייבא חמוה דאשיין בר נדבך • רב יצחק בר אבדימי • רב יצחק בר שמואל בר מרתא • רב ירמיה בר אבא • רב כהנא • רב מתנה • רב נחמן בר גוריא • רב עינא • רב עמרם חסידא • רב עמרם • רב ענן • רב פפא סבא • רב קטינא • רב חנא בגדתאה • רבה בר אבוה • רבה בר ירמיה • רמי בר יחזקאל • רבין סבא • רבי שמעון חסידא • רב יוסף בריה דרב מנשיא מדויל | |
הדור השלישי (עד 310) | רבי אבא • אבא אומנא • רבי אבא בר פפי • אבימי בר פפי • רב אחא בר אדא • רב אחא בר יעקב • אבין בר הונא • רב דימי • רב דימי בר יוסף • רב הונא בר חייא • רב המנונא • מר זוטרא חסידא • מר זוטרא רבה • רבי זירא • רבי חייא בר אמי • חייא בר רב • רבי חלבו • רב חנא בר ביזנא • רב חסדא • רב יוסף • רב יוסף בר חמא • רב יעקב מנהר פקוד • רבי יצחק בר אבא • רב יצחק בר אשיאן • רבי יצחק • רב נחמן • רב נחמיה ריש גלותא • רב סחורה • עוקבן בר נחמיה ריש גלותא • רבי פרידא • רבא בר מחסיא • רבה בר רב שילא • רבה בר בר חנה • רבה • רבה בר רב הונא • רבין בר רב אדא • רבה בר נתן • רבין בריה דרב נחמן • רמי בר אבא • רב שיזבי • רב שמואל בר יהודה • רב שמואל בר רב יצחק • רב ששת • שמואל סבא חמוה דרב שמואל בר אמי • רב שמואל בר אמי | |
הדור הרביעי (עד 340) | אבא בר מרתא • אביי • אבימי בן רחבה • רבי אבין • רבי אושעיא איש טריא • רב אחא בר רב הונא • רב אחא בר יוסף • רב אחא בר יעקב • רב אידי בר אבין • רב אליקים • רב ביבי • רב דימי • רב הונא (הכהן) • רב הונא בר חיננא • רב הונא בר יהודה • רב הונא בריה דרב איקא • רב הונא בריה דרב נחמן • רב זביד מנהרדעא • רב זביד • מר זוטרא בריה דרב נחמן • רב חייא בר אבין • רב חייא בר אמי • רב יהודה אחוה דרב סלא חסידא • רב ייבא סבא • רב יצחק בריה דרב יהודה • רב כהנא מפום נהרא • מר בריה דרבנא • רב מרי בר רחל • רב סחורה • רב סעורם • רב ספרא • רב עוקבא בר חמא • עיפא • רבא • רבה בר עולא • רבה בר רב חנן • רבה בר רב נחמן • רחבה דפומבדיתא • רב רחומי הראשון • רמי בר חמא • רפרם בר פפא • רבין • רבא בר רב שילא • רב שיזבי • רב שימי מחוזנאה • רב שמואל בר ביסנא • רב חנן בר רב חסדא | |
הדור החמישי (עד 380) | רב אדא בר מתנא (השני) • רב נחמן בר יצחק • רב פפא • רב פפא בר אבא • רב הונא בריה דרב יהושע • רב זביד • רב חמא • רב פפי • אמימר • מר זוטרא • רב משרשיא • רב אדא בר אבא • רב דימי מנהרדעא • רבה בר ליואי • רב עובדיה • רב שישא בריה דרב אידי | |
הדור השישי (עד 430) | רבינא • רמי בר אבא (השני) • רב אשי • רב הונא בריה דרב נתן • רב כהנא (הרביעי) • רב אחא סבא • רב איתי • רב זוטי • רב יהודה הינדואה | |
הדור השביעי (עד 465) | רב יימר • מר בר רב אשי • רפרם • רב אחא בריה דרבא • רב אחא מדפתי • יהודה בר מרימר | |
הדור השמיני (עד 500) | רבה תוספאה • רבינא האחרון • רבה יוסי | |
אמוראים שתקופתם לא ידועה |