דורש אל המתים
| מקרא | ספר דברים, פרק י"ח, פסוק י"א |
|---|---|
| תלמוד בבלי | מסכת סנהדרין, דף ס"ה עמוד ב' |
| משנה תורה | הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים, פרק י"א, הלכה י"ג |
| שולחן ערוך | יורה דעה, סימן קי"ט |
| ספרי מניין המצוות | ספר החינוך, מצווה תקט"ו |
דרישה אל המתים היא איסור לאו מדאורייתא לשאול את המתים על העתיד ועל דברים נסתרים.
האיסור ומקורו
מקור האיסור הוא מהפסוק ”לֹא יִמָּצֵא בְךָ וגו' וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים” (ספר דברים, פרק י"ח, פסוקים י'-י"א), ואיסור זה נמנה במנין המצוות[1][2], והעובר עליו לוקה.
בגמרא מבואר[דרוש מקור] שדרישה אל המתים נעשית על ידי לינה בבית הקברות והרעבה עצמית הגורמת לשריית רוח טומאה.
בראשונים ישנם הסברים שונים מהי "רוח הטומאה" הזאת:
- דעת רש"י[3] שהוא שד שכתוצאה ממעשיו אוהבו ועוזר לו בכשפיו, ופסוק נכתב "אל המתים" כדי להורות שזה נעשה בבית הקברות.
- דעת הרמב"ם[4], הסמ"ג[5] והחינוך[2] שעל ידי מעשיו המת נגלה אליו בחלום ועונה לו על שאלותיו.
- דעת היראים[6] שעל ידי מעשיו מדבר עם גוף המת בקברו.
- דעת הרמ"ה[7] שרוח המתים שמתלווים עליו עונים לו על מה ששאל אותם.
- דעת המאירי[8] שעל ידי זה יבהיל מחשבותיו ויתעורר דמיונו.
בעל אוב
כתב הסמ"ג[9] שהמעלה באוב עובר גם על איסור דרישה אל המתים, אך כתבו הב"ח[10] ורבי חיים בנבנישתי[11] שהדורש אל המתים אינו עובר על איסור העלאה באוב.
השבעת החולה
כתב היראים[12] שמותר להשביע את החולה שיתגלה אליו לאחר מיתה, כיון שבשעת המעשה אינו דורש אל מת[13], וכן פסק להלכה השולחן ערוך[14].
תפילה בקברי צדיקים
נחלקו הפוסקים כיצד יש להתפלל בקברי צדיקים שלא יהיה בזה בכלל דורש אל המתים:
- דעת רבי חיים פלטיאל[15] והמהרי"ל[16] שאין ישים לבו בתפילתו אל המתים, אלא יתפלל אל הקב"ה שיתן לו רחמים בזכות הצדיקים, וכן פסק המשנה ברורה[17]. וכתב החכמת אדם[18] שעמי הארצות ששופכים לפני המתים צרותיהם, קרוב שהדבר בכלל דורש אל המתים.
- הדרכי תשובה[19] כתב שאם מבקש מהמתים שיתפללו על החיים אין בכך איסור.
קישורים חיצוניים
- המצוה באתר ויקיטקסט
- הערך "דורש אל המתים", במיקרופדיה תלמודית, באתר ויקישיבה
הערות שוליים
- ↑ ספר המצוות, לאו ל"ח.
- ^ 2.0 2.1 ספר החינוך, מצווה תקט"ו
- ↑ רש"י, מסכת סנהדרין, דף ס"ה עמוד ב', ד"ה שתשרה.
- ↑ הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים, פרק י"א, הלכה י"ג
- ↑ לאוין נ"ו
- ↑ יראים סימן של"ה.
- ↑ יד רמה, מסכת סנהדרין, דף ס"ה עמוד ב'.
- ↑ בית הבחירה למאירי, מסכת סנהדרין, דף ס"ה עמוד ב'.
- ↑ לאו נו
- ↑ יו"ד קעט
- ↑ בפירוש דינא דחיי על הסמ"ג
- ↑ השלם שלה
- ↑ בית יוסף, יורה דעה, סימן קע"ט וראה טעם נוסף ברמ"א בשולחן ערוך שם, ובש"ךס"ק ט"ז
- ↑ יורה דעה, סימן קע"ט, סעיף י"ד
- ↑ הובא בב"ח יו"ד סי' רי"ז
- ↑ תענית יח
- ↑ סימן תקפ"א, סעיף קטן כ"ז
- ↑ פט ז
- ↑ יו"ד קעט סקל"ו
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.