לא תנאף

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
עשרת הדיברות
אנוכי ה'
לא תעשה
לא תשא
זכור את
כבד את
לא תרצח
לא תנאף
לא תגנוב
לא תענה
לא תחמד

לֹא תִנְאָף הוא מצוות לא תעשה המופיעה בעשרת הדיברות, שבהם האיסור ממוקם בין האיסור על רצח לאיסור על גניבה (שמות, כ', י"ג) (דברים, ה', י"ז). האיסור מופיע במקומות נוספים בתורה.

הגדרה

רש"י מפרש על פי דרשת חז"ל כי הביטוי "ניאוף" מתייחס לביאה של אשת איש בלבד, ולראיה מביא פסוקים נוספים המתייחסים לכך: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת אִישׁ, אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ, מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת" (ספר ויקרא, פרק כ', פסוק י'), או "הָאִשָּׁה הַמְּנָאָפֶת תַּחַת אִישָׁהּ, תִּקַּח אֶת זָרִים." (יחזקאל, ט"ז, ל"ב). גם הרמב"ן ורבינו בחיי סוברים כמותו. חיזוק לשיטתם מביא רבנו בחיי, שטוען כי העבירות הנכללות בעשרת הדיברות הן רק כאלה שחייבים על ביצוען מיתת בית דין.

האבן עזרא וה"חזקוני" מפרשים שעל פי הפשט זהו איסור כללי על כל ביאה אסור, שאחד מביטויו, ואולי העיקרי שבהם, הוא ביאת אשת איש. גם הספורנו שסובר כמותם, מסביר כי הביטוי משמש בעיקר לעברת ניאוף עם אשת איש.

מעשה הניאוף הוא אחד מהעבירות החמורות ביותר, אחת משלוש שעליהן נאמר "ייהרג ואל יעבור". במשלי, ו', כ"ז-כ"ט), למשל, מתואר הניאוף כך:

"הֲיַחְתֶּה אִישׁ אֵשׁ בְּחֵיקוֹ וּבְגָדָיו לֹא תִשָּׂרַפְנָה? אִם יְהַלֵּךְ אִישׁ עַל הַגֶּחָלִים וְרַגְלָיו לֹא תִכָּוֶינָה? כֵּן הַבָּא אֶל אֵשֶׁת רֵעֵהוּ - לֹא יִנָּקֶה כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהּ."

בנוסף לאיסור של מעשה בפועל קיים איסור בעשרת הדיברות לחמוד אשת איש במחשבה (דברים, ה', י"ח).

הנואף והנואפת בעדים והתראה דינם במיתה. מסכת סוטה עוסקת בדיני אישה שנחשדת על ידי בעלה שזנתה תחתיו.

אדם שנולד מאשת איש הוא ממזר, שעליו כתבה תורה (דברים, כ"ג, ג'): "לא יבוא ממזר בקהל ה', גם דור עשירי לא יבוא לו בקהל ה'". לפיכך הממזר (וצאצאיו) אינו רשאי לשאת יהודיה כשרה, והוא רשאי להינשא רק לממזרה, לשפחה או לגיורת.

אף בני נח מצווים על הניאוף ואסור זה אכן קיים בדתות ובתרבויות של אומות העולם.

אסורה לבעלה ולבועלה

אשת איש "אסורה לבעלה ולבועלה" - היא מתגרש מבעלה, ואסור לה להינשא לזה שבא עליה. גם בהקשר זה נדרשת עדות של שני עדים שראו את מעשה האיסור

אשת איש שנאנסה אינה נאסרת על בעלה, אפילו אם במהלך האונס נתרצתה למעשה.[1]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הרות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

לא נמצא templatedata תקין

  1. מסכת כתובות, דף נ"א, עמוד ב': דאמר רבא כל שתחלתה באונס וסוף ברצון אפילו היא אומרת הניחו לו שאלמלא <לא> נזקק לה היא שוכרתו מותרת מ"ט [מה הטעם?] יצר אלבשה
    רש"י: "וגם זה אונס שבתחלת בעילה שהיא באונס הלבישה הבועל יצר:"


תרי"ג מצוות (ע"פ ספר החינוך)

מודעה רבה: המכלול נועד לעיון בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית כלל.