מונחים בתלמוד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-emblem-development.svg
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, מכלולזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, מכלולזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

התלמוד מכיל מאות מונחים בתחומים שונים, החוזרים על עצמם ברחבי התלמוד, מהם עוסקים בנושאים ספיצפיים ונזכרים פעמים ספורות, ומהם שנוגעים למספר נושאים ומוזכרים פעמים רבות. במקרים רבים, המונח מכיל מילים בשפה הארמית (בערך זה, התרגום הובא בסוגריים).

כללי הפסיקה

Postscript-viewer-blue.svg ערכים מורחבים – פסיקת הלכה, כללי הפסיקה

בתלמוד ישנם מחלוקות רבות כמעט בכל נושא, ובנושאים רבים אף יותר ממחלוקת אחת. המחלוקות קיימות רק בדינים שהתחדשו במהלך הדורות, ולא בדברים שהם הלכה למשה מסיני.[1]

בכדי להכריע במחלוקת לצורך פסיקת ההלכה מובאים בתלמוד ובפרשנים כללי פסיקה רבים, אך גם לאחר כללי הפסיקה קיימות עדיין מחלוקות רבות במפרשי התלמוד כאיזו דעה להכריע, בעיקר בשל התנגשויות בין כללים.

כללים אוניברסליים

  • יחיד ורבים הלכה כרבים - במקרה בו נחלקים תנאים או אמוראים וישנו אחד שנוקט דעה שונה מחבריו, או מיעוט שנחלקים על הרוב, ההלכה היא כדעת הרוב. כלל זה גובר בדרך כלל על כללי הפסיקה האחרים, משום שמקורו הוא בתורה: ”אחרי רבים להטות” (ספר שמות, פרק כ"ג, פסוק ב').
  • הלכה כסתם משנה - הובאה דעה במשנה, ללא אזכור שם אומרה - כך ההלכה.
  • אין הלכה כתלמיד במקום הרב - כאשר ישנה מחלוקת בין רב לתלמידו, הלכה כהרב. כלל זה אינו תקף דווקא כלפי רבו, אלא כל מי שחי בתקופה הקדומה לו, נחשב - לעניין זה - רבו.
  • הלכה כבתראי - (הלכה כאחרונים) במחלוקת בין אמוראים מהתקופה שקדמה לאביי ורבא נחלקים על אמוראים מתקופת אביי ורבא ואחריהם, או במחלוקת בין אמוראים קדומים, ואמוראים אחרונים חיוו דעה בנושא, הלכה כאמוראים האחרונים. כלל זה עומד בניגוד לכלל הקודם, כאשר ההלכה כתלמיד אף במקום הרב.

מונחים בתלמוד

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – מושגי יסוד בתלמוד הבבלי

א

ב

  • ברי ושמא ברי עדיף - בָּרִי וְשֶׁמָּא ("וודאי וייתכן") הוא מצב בדיני ממונות, בו צד אחד טוען טענה ודאית והצד השני טוען טענה מסופקת.
    טענת 'ברי' היא טענה שהתובע מציג ללא שיש לו ספק בהּ (ראובן לווה ממני 100 שקלים ולא החזירם). טענת 'שמא' היא טענה של הנתבע והיא מעלה ספק בטענת התובע (אני לא זוכר אם לוויתי משמעון).
  • בפני נכתב ובפני נחתם - בהלכות גיטין הוא משפט שעל השליח המביא גט ממדינת הים לומר כשהוא מביא את הגט לאשה.
  • בר פלוגתא (בן מחלוקת) הוא מושג שמשמעו חכם שבדרך כלל נחלק עם חכם אחר - זוג שנחלקים זה עם זה באופן כמעט קבוע.
  • ברירה (הלכה) - בְּרֵירָה היא כינוי הלכתי למתן משמעות בזמן הווה לפעולה שהתבצעה בעבר (באופן רטרואקטיבי). בלשון הגמרא - 'הוברר הדבר למפרע'.

ג

  • גברא וחפצא - גברא או חפצא היא חקירה על דין הלכתי המוטל על אדם בנוגע לחפץ מסוים, האם הדין נובע מחיוב שעל האדם ("גַּבְרָא" בארמית), או שהחיוב הדיני הוא על החפץ ("חֶפְצָא" בארמית).
  • גדר (ביטוי הלכתי) - גֶּדֶר הוא ביטוי ישיבתי והלכתי משובש לגָּדֵר, שפירושו: הגדרת מושג של עניין מסוים, בדרך כלל מושג תלמודי או הלכתי.
  • גוד או איגוד - שותף שרוצה לפרק את השותפות; במידה ואין אפשרות הלכתית אחרת, הוא יכול להציב בפני שותפו שתי אפשרויות: או שירכוש הוא את חלקו של השותף התובע את הפירוק, או לחילופין השותף התובע ירכוש את חלקו של השני.
  • גזרה שווה - בדיון התלמודי ובהלכה, גזרה שווה היא אחת משלש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן לשם פרשנות התורה והסקת הלכות. השיטה משמשת ללימוד הלכה בעניין אחד מעניין אחר, על יסוד מילים שוות-זהות או מילים דומות המצויות בתורה בשני העניינים. בשונה מהמידות האחרות, בגזרה שווה אין התבססות רק על הסברה וההגיון אלא גם על דמיון מילולי, אך לא כל דמיון מילולי נידון כגזרה שווה אלא צריך מסורת כדי ללמוד מהדמיון.
  • גזרת הכתוב - מונח המתאר הלכה או דין מהתורה, שאין מאחריו היגיון ברור (ולעיתים הוא נראה אף כמנוגד לו), ותוקפו מבוסס אך ורק על ציווי מפורש במקרא. מונח זה מהווה ביטוי לעקרון יסודי בתפיסה היהודית-אורתודוקסית, לפיו ציוויים מקראיים מחייבים באופן אפריורי, בין אם הם מובנים להגיון האנושי ובין אם לא, ואף אם הם עומדים בניגוד להיגיון האנושי.

ד

  • דברים שבלב אינם דברים - כאשר אדם אומר דבר מסוים, ולאחר מכן מסתייג בטענה שפיו וליבו לא היו שווים, אין טענתו מתקבלת.
  • דברים שבליבו ובלב כל אדם - על אף האמור לעיל, אם דברים אלו, חושב אותם כל אדם באותה סיטואציה, טענתו קבילה.
  • דבר דעביד לטעמא - (דבר העשוי לטעם) הוא שם לקטגוריה הלכתית מתוך הדברים שאינם בטלים הכוללת מאכלים שביכולת טעמם להיות מורגש גם כאשר יש בתערובת כמות מאכל היתר הגדולה ביותר מפי שישים מכמות המאכל האסור. כאשר מאכלים כגון אלו אסורים מצד עצמם, לא חל עליהם כלל ביטול ברוב מפני שהם ניכרים על ידי נתינת טעם.
  • דבר שאינו מסוים - דבר שאין לו שום הגדרה ברורה כגון כמות או סימן מיוחד.
  • דבר שיש לו מתירין - כלל בהלכות תערובות לפיו דבר שעתיד להיות מותר אינו בטל אפילו כאשר בשיעור גדול מאד של היתר מעורבת כמות קטנה של איסור. נוסף על כך יש להחמיר בספק דבר שיש לו מתירין ולהמתין עד שיגיע ההיתר.
  • דברי קבלה - פסוקים שנכתבו בנביאים או בכתובים אינם נקראים "דבר תורה", אלא "דברי קבלה", וגדרם הוא בין דין דאורייתא לדין דרבנן; הם אינם כתוקף של דיני התורה, אך הם יותר חמורים מדינים דרבנן. לגבי מקרים מסוימים ש"החמירו חכמים בדבריהם יותר מדברי תורה", דברי קבלה קלים יותר ממצוות דרבנן, שבהם לא החמירו יותר מדין התורה.[2]
  • דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן - כלל המובא בגמרא לגבי המידה "גזירה שווה", שאין למדים מהאמור בנביאים או כתובים לאמור בתורה.
  • דורשי חמורות - תנאים אשר היו בעלי דרשות מסוג מסוים. ישנם שפירשו שהם דרשו דברים סבוכים וסתומים הכתובים בתורה. אחרים הצביעו על כך שכל דרשותיהם מתייחסות למידה כנגד מידה.
  • דורשי רשומות - רש"י כותב במקום אחד: "דורשי רשומות - קשרים וסתומים הכלולים בתורה". בהמשך דבריו כותב רש"י שהמונח דורשי רשומות בעל משמעות זהה למושג דורשי חמורות.[3] במקום אחר כותב רש"י[4]: "דורשי פסוקים כדכתיב[5]: "את הרשום בכתב אמת""
  • דין פרוטה כדין מאה - כאשר מופיע דין תורה בפני הדיין, לא יתן קדימות לדיון על סכום כסף משמעותי, על פני דיון על סכום מזערי.

ה

ו

ז

  • זה נהנה וזה לא חסר - ביטוי המתאר מצב שבו אדם המוותר לזולתו אינו מפסיד דבר, אך בכך מאפשר לו ליהנות מתועלת הוויתור. הביטוי מתבסס על הסוגיה[7] שבה נקבע כי "זה נהנה וזה לא חסר - פטור".[8] משמעות הכלל היא שבית דין יכול לכפות על אדם לוותר על תביעתו הכספית במקרה שלא נגרם נזק לתובע. הכלל רלוונטי אך ורק לאחר מעשה, ואם התובע במפורש סירב לוותר לפני התקרית כלל זה לא מספק הגנה לנתבע.

ח

ט

  • טעם כעיקר - (טע"כ או טכ"ע) הוא כלל הלכתי מהלכות איסור והיתר הקובע שכאשר מעורבים איסור תורה והיתר, ומבחינה הלכתית נשאר רק הטעם של האיסור (ללא ממשותו), הטעם אסור כמו עיקר התבשיל. נחלקו האם תוקף האיסור מהתורה או מדברי חכמים.
  • טענינן ליה - כלל זה נאמר בדרך כלל ליורש או לקונה, שישנם טענות משפטיות העומדים לזכותו, אלא מכיוון שהוא ירש או רכש את הנכס מאדם אחר, הוא אינו מודע לזכויות הטענה העומדים לו, ולכן בית דין במקרים מסוימים יטען אותם עבורו.

י

כ

  • כל דאלים גבר - (כל דְּאַלִּים גָּבַר - כל החזק - גובר) הוא ביטוי שמקורו בתלמוד הבבלי מסכת בבא בתרא,[11] ביחס למקרים שבהם אין כל דרך לבית הדין לברר את האמת, ופירושו: האלים שבידיו הכוח - זוכה. בימינו השימוש הרווח בביטוי בא לתאר חברה אלימה, שבה ההכרעה נעשית על-פי שיקולי כוח בלבד, תוך התעלמות מערכי מוסר וצדק.
  • כל קבוע כמחצה על מחצה דמי - הוא עקרון הלכתי בדיני ספקות, המסייג במקרים מסוימים את העקרון הרגיל בהלכה לפיו הולכים אחרי הרוב. תרגומו המילולי הוא: כל קבוע - אובייקט שמקומו קבוע ונוצר ספק אודותיו או אודות אובייקט שיצא ממנו, כאשר שורש השאלה נעוץ באובייקט הקבוע ולא באובייקט שאינו קבוע, כמחצה על מחצה דמי, יש להחשיב אותו הלכתית כאילו הוא היה מחצית מהאובייקטיבים האחרים המוטלים עמו בספק, אף על פי שפיזית האובייקט הוא מועט ולפי הכללים הרגילים היה חל בו ביטול ברוב.
  • כלל ופרט או ריבוי ומיעוט - מחלוקת תלמודית האם מגדירים את הריבויים והמיעוטים שבמקרא כ"כלל ופרט" או כ"ריבוי ומיעוט". מקובל לייחס את עיקרי השיטות לרבי עקיבא ורבי ישמעאל שנחלקו בכך בהרבה מקומות, אף שתנאים רבים הקודמים להם כבר נחלקו בכך.
  • כל מילתא דאמר רחמנא לא תעביד - אי עביד לא מהני (תרגום: כל דבר שהתורה אמרה לא תעשה, אם עשה אינו מועיל) הוא כלל הלכתי לפיו מעשה שנעשה בעבירה אינו תקף. לדוגמה, אסור לתרום ממין על שאינו מינו, ולכן העושה כן אין תרומתו תרומה. כלל זה נכון רק לדעת רבא, אביי חולק על כלל זה וסובר ש"מהני" – כלומר המעשה תקף, במקרים מסויימים מודה רבא לאביי. להלכה נפסק כרבא ש"לא מהני".
  • כמין ימא לטיגני - (כמו מהים לטיגון), הוא ביטוי שמקורו בתלמוד הבבלי מסכת קידושין,[12] על מי שמצטט אמרה מבית המדרש, שניתן לסמוך על רמת הדייקנות שלה, כיון שהיא נאמרה מיד ביציאתן מפתח בית המדרש, באותה מהירות שדגים את הדג מהים, ומיד שמים אותה לטיגון על המחבת הנמצאת כבר על האש[13]

ל

  • לא פְּלוּג רַבָּנָן - (לא חילקו חכמים) היא כלל הלכתי, לפיו גזירות חז"ל תקפות אף במקרים בהם לא שייך טעם הגזירה.
  • לכתחילה ובדיעבד[14] - הם מונחים הלכתיים המתארים שתי התייחסויות משתי זוויות ראייה שונות; שלפני מעשה ושלאחר מעשה. ישנה צורה בה צריך להתנהג (לכתחילה), אך לאחר מעשה (בדיעבד), אם ההתנהגות לא הייתה בהתאם להלכה, ישנם מצבים בהם יצא ידי חובה, וישנם מקרים שלא יצא בהם ידי חובתו - מקרה כזה מכונה: "מעכב".
  • לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה - כלל חינוכי תורני שנועד להדריך את המלמד להשתמש בלימוד במשפטים ומונחים המנוסחים בקצרה, ברורים וקולעים, משום שבדרך הקצרה קל יותר לתלמיד לזכור את החומר הנלמד וכך תלמודו מתקיים בידו,[15] לעומת זאת, אם יאמר את הדברים באריכות, התלמיד עלול להתבלבל.

מ

נ

  • נותן טעם - מושג בהלכות איסור והיתר. נותן טעם הוא: מאכל אחד ש"נתן טעם" (כלומר שטעמו מורגש) במאכל אחר בעל דין הלכתי שונה (בדרך כלל איסור התערב בהיתר).
    נתינת טעם מתבצעת בדרך כלל על ידי עירוב ובישול שני המאכלים, אך תיתכן אף באופנים אחרים כפי שיבואר להלן.
  • נפקא מינה - מונח למדני שגור בתלמוד שמשמעותו היא הפקת השלכה מעשית מדיון רעיוני. פעמים רבות במהלך דיון הלכתי נשאלת השאלה "לְמַאי נַפְקָא מִנַּהּ?" - "לְמה נפיק מזאת?", או במילים אחרות, "מהי ההשלכה המעשית?".[18] הביטוי חדר לשפה העברית היום-יומית, ובהטיותיו השונות הפך לשגור בתחומים שונים.
  • נזקקין לתובע תחילה - כאשר מופיעים שני אנשים לויכוח ממוני, בדרך כלל ישמעו תחילה את דברי התובע, ואחר כך את דברי הנתבע.

ס

  • סדנא דארעא חד הוא - משמעותה בתלמוד[19] היא, שאדם הקונה קרקעות ממוכר אחד בשני מקומות שונים, אקט הקניין שהוא עושה באחד מהם, מקנה לו גם את השני, מכיוון שקרקעות כל העולם מחוברות. מונח זה הפך לביטוי, ש'התנהגות בני האדם אחד הם בכל מקום'.
  • סיטומתא - ("חותמת") הוא הכינוי התלמודי למנהג הסוחרים לקנות סחורה בדרך מסוימת.
    "קניין סיטומתא" הוא קניין שתוקפו נובע מעצם העובדה שנהגו במקום מסוים לבצע קניין באמצעותו, והוא מעבר לקניינים הידועים שנקבעו בתורה או בחז"ל, כגון קניין חצר, קניין הגבהה וקניין משיכה. קיימת תפיסה הרואה בקניין זה את הבסיס הקנייני-הלכתי לביצוע רכישה באמצעות רשת האינטרנט, לפיה הקלקה על לחצן התשלום, נחשבת כמעשה קניין, מדין סיטומתא, מאחר שנהגו לבצע קניין באמצעי זה.[20]
  • ספק ספיקא - מושג הלכתי המבטא מקרה שיש לנו לגביו שני ספקות הלכתיים, מושג זה נדון בעיקר במקרים בהם ייתכן לעבור על איסורי תורה, שאף שבספק דאורייתא צריך להחמיר, במקרה זה שיש שתי ספיקות, ובכל ספק יש צד להקל, הדין להקל.
  • סתמא דגמרא - (בעברית: סתם תלמוד או הסתם של התלמוד) הוא מושג בתלמוד המתאר טקסט שמשמש להבאת פירוש, תירוץ, קושיה, הערה לדברי חכם או פסיקה במהלך הלימוד, ללא הזכרת שם אומרו.

ע

  • עבירה לשמה - מונח תלמודי, הקובע שעבירה שנעשתה ממניעים ולמטרה טובה, היא חשובה כמו מצוה שנעשתה מתוך מניעים זרים. בתלמוד נאמר על כך "גדולה עבירה לשמה כמצוה שלא לשמה".[21]

פ

ק

  • קיום שטרות - שמה של תקנת חכמים מתקופת המשנה, לפיה לא ניתן לסמוך על שטר רק על סמך העובדה שהוא חתום בידי שני הצדדים ושני עדים, אלא צריך שהעדים או הלווה יעידו כי השטר אכן אמיתי.
  • קם דינא - פסק הלכתי מחודש של רבי אבא, הקובע כלל מחודש במשפט העברי, ולפיו המשפט העברי מכריע דיני ספקות באופן ודאי, כלומר גם במקרה של ספק בהלכה, לאחר פסיקת ההלכה על פי כללי המשפט העברי, לא ניתן לחזור ולתבוע את סכום הכסף שכבר נפסק אודותיו במשפט, מפני שהמשפט עצמו מכריע את דינו של הכסף (ולא רק מספק).
  • קפילא - כינוי בהלכה לגוי הטועם תבשיל שנתערב בו איסור ויש חשש שנתן בו טעם. בטעימה זו הוא נדרש להחליט האם טעם האיסור אכן נרגש בהיתר. לדוגמה: אם חתיכת שומן חזיר נפלה לתוך סיר המכיל מרק ירקות והתבשלה עמו,[22] ואין ידוע האם מורגש טעמה של החתיכה בכל התבשיל, או שמא טעמה התבטל ברוב, יש לתת לגוי, שמותר לו לאכול בשר חזיר, לטעום מן התבשיל, ושואלים אותו האם הוא מרגיש בו טעם חזיר.

ר

  • רובא דאיתא קמן - (רוב שישנו לפנינו) מצב בו הרוב הוא ברור וניתן לספירה במקרה הנוכחי.
  • רובא דליתא קמן - (רוב שאינו לפנינו) מצב בו אנו מניחים שיש רוב, אך לא ניתן לאמת זאת במקרה הנוכחי, כגון "רוב בהמות אינן טריפה".
  • רובו ככולו - כלל הלכתי הקובע כי במצבים בהם דרוש שיעור מסוים לגבי דינים מסוימים, ניתן להסתפק ברוב השיעור ולא צריכים להקפיד על כל השיעור הנצרך.

ש

ת

חזקות

  • חזקה - תיאור מצב בו התלמוד מניח הנחה מסוימת, ונותן לה תוקף דיני - דומה ל"אנן סהדי" אך בעל תוקף פחוּת ממנו, שכן "חזקה במקום עדים לא אמרינן" (במקום שיש עדים נגד החזקה, אין תוקף לחזקה).

סוגי חזקות:[28]

    • חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו- כאשר אדם חייב לחבירו כסף, אינו מעיז פניו לומר שאינו חייב כלום, אלא, אם נמנע מלשלם את חובו, מודה במקצת הטענה וכופר בחלקה.[29]
    • חזקה אין אדם תובע אלא אם כן יש לו- משביעים את הנתבע שבועת היסת, למרות שאין לתובע כל ראיה מטעם החזקה, שאין אדם תובע כסף ממי שלא חייב לו כלל.[29]
    • חזקה מה שתחת יד אדם - שלו-
    • חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה- נאמן אדם לטעון טענת פתח פתוח מצאתי כדי להימנע מחיוב תשלום כתובה, מכיון שאינו טורח בהוצאות הכנת סעודת החתונה לשווא.[30]
  • כל קבוע כמחצה על מחצה - כל דבר שנמצא במקום כלשהו, ומתעורר ספק מה הוא, הרי שאין חשיבות לעובדה שהוא מיעוט או רוב, כיון שנדון אותו כאילו הם שווים.
  • כל דפריש מרובא פריש - (כל דבר שפרש, פרש מהרוב) דבר שנמצא במקום כלשהו, ומתעורר ספק מהיכן הוא, אנו דנים שהגיע מהרוב.
  • אזלינן בתר רובא (הולכים אחרי הרוב) - בהינתן מצב בו יש רוב מדבר אחד (לדוגמה: היתר) ומיעוט מדבר אחר (לדוגמה:איסור) נתייחס למכלול כאילו כולו מהרוב (במקרה זה: היתר). דין זה נתון לשינויים, משום שלא בכל מצב הרוב הוא זה שקובע.

אישים בתלמוד

ברחבי התלמוד מובאים אלפי אזכורים של מאות אישים, תנאים ואמוראים. התלמוד מייחס חשיבות רבה לידיעה מי בעל המימרא, בין השאר גם בשל העובדה שהדבר משליך על קביעת ההלכה בשל כללי הפסיקה.

אמורא בבלי מובא בתואר "רב", תנא או אמורא בן ארץ ישראל מוזכר בתואר "רבי", הסיבה לכך היא, שהתואר "רבי" שמור רק למי שקיבל סמיכה, והסמיכה קיימת רק בארץ ישראל.

תנאים

אמוראים

לקריאה נוספת

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

הערות שוליים

  1. ^ הקדמת פירוש המשניות לרמב"ם
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף י"ט עמוד א'.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כ"ד עמוד א'
  4. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ק"ד עמוד ב'
  5. ^ ספר דניאל, פרק י', פסוק א'
  6. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ס"ה עמוד ב'.
  7. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף כ' עמוד א'
  8. ^ שולחן ערוך, חושן משפט, סימן שס"ג, סעיף ו'
  9. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ל"ו עמוד ב'
  10. ^ רש"י, מסכת בבא מציעא, דף ל"ז עמוד ב'
  11. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ל"ד עמוד ב'
  12. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ"ד עמוד א'
  13. ^ לפירוש רש"י. ולפירוש רבינו חננאל המצוטט בתוספות, 'ימא' ו'טיגני' אלו מקומות קרובים, ולכן ניתן להאמין לאמיתות האמרה, כי במקום כה קרוב ניתן לברר את אמיתותו, וודאי לא ישקר
  14. ^ בדיעבד = קיצור של 'בדאי עבד' - 'באם עשה'; דהיינו לאחר מעשה.
  15. ^ רש"י פסחים ג: ד"ה וכל.
  16. ^ מסכת קידושין, דף מ"א עמוד ב'
  17. ^ רמב"ם, פירוש המשניות, מסכת סוכה ג' א'
  18. ^ תלמוד בבלי, מסכת חגיגה, דף ו' עמוד ב'; תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ו' עמוד א'; תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ב' עמוד א'; תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כ"א עמוד א', ובעוד מאות מופעים.
  19. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כ"ז עמוד ב'
  20. ^ לסיכום מקיף בעניין זה ראו: הרב יחיאל וסרמן, ביצוע קנין באינטרנט, (ובמובאות שם), באתר מכון צומת. המאמר המקורי נדפס בתחומין.
  21. ^ בשם רב נחמן בר יצחק תלמוד בבלי, מסכת נזיר, דף כ"ג עמוד ב'. לשון המימרא המקורית "גדולה עבירה לשמה ממצוה שלא לשמה" אך הגמרא מוכיחה מדברי האמורא רב, שיש לתקן את לשון המימרא, שכן עבירה לשמה אינה גדולה ממצווה שלא לשמה, אלא שקולה לה.
  22. ^ כמובן שאם היא ניכרת צריך להוציאה.
  23. ^ "מְשַוֶוה" כמו "שַוֶוה בנפשך".
  24. ^ פירוש רש"י על מסכת מגילה דף כ"ו עמוד ב', ד"ה ואפילו שונה הלכות
  25. ^ כך מובא ג"כ בתנא דבי אליהו זוטא פרשה ח
  26. ^ קיצור שולחן ערוך סימן ב' אות ח'. אור לציון חלק ב' פרק א' סימן ז'.
  27. ^ כלל זה נתון למחלוקת, אך לכל הדעות שלשה כתובים הבאים כאחד אין מלמדין
  28. ^ ראו:חזקה (פירושונים)
  29. ^ 29.0 29.1 תלמוד בבלי, מסכת שבועות, דף מ' עמוד ב'
  30. ^ ראו גם בוגרת